Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

    Σήμερα τὰ κράτη τῆς γῆς εἶναι 200 καὶ πολλὰ ἀπ᾽ αὐτὰ εἶναι συσπειρωμένα σὲ δυὸ συνασπισμούς, τὸ Ν.Α.Τ.Ο. τοῦ Ἀτλαντικοῦ καὶ τὸ Σ.Ε.Α.Τ.Ο. τοῦ Εἰρηνικοῦ, μὲ ἰσχυρὸ καὶ διευθύνοντα ἑταῖρο τὶς Η.Π.Α.. τὸ ἴδιο συνέβαινε καὶ στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα, ποὺ ἦταν διῃρημένη σ᾽ 160 κράτη. ὑπῆρχαν καὶ τότε διάφοροι συνασπισμοί. μνημονεύονται τέσσερες λεγόμενοι ἀμφικτιονίαι, δηλαδὴ “συμμαχίες τῶν περιοίκων” μὲ μιὰ κεντρικὴ ἰσχυρὴ πόλι - κράτος. κυριώτερες ἦταν δύο, ἡ Ἀμφικτιονία τῶν Δελφῶν ἢ Πυλῶν καὶ  Ἀμφικτιονία τῆς Καλαυρίας. στὴν Ἀμφικτιονία τῆς Καλαυρίας ἢ Πόρου (μικροῦ νησιοῦ τοῦ Σαρωνικοῦ) ἀνῆκαν κυρίως τὰ κράτη τοῦ Ἄργους, τῶν Ἀθηνῶν, τοῦ Ὀρχομενοῦ, καὶ ἄλλα τῆς Ἀττικῆς τῆς Βοιωτίας καὶ τῆς  Ἀργολίδος. στὴν Ἀμφικτιονία τῶν Δελφῶν ἢ Πυλῶν (=Θερμοπυλῶν) ἀνῆκαν ἀρχικὰ κράτη τῆς Φωκίδος τῆς Λοκρίδος τῆς Βοιωτίας καὶ τῆς Ἀττικῆς, ἀργότερα δὲ καὶ πολλὰ ἄλλα τῆς Στερεᾶς Ἑλλάδος τῶν Νήσων τῆς Πελοποννήσου τῆς Θεσσαλίας καὶ ἡ Μακεδονία. τὸ κριτήριο γιὰ τὴ
συμμετοχὴ στὴν Ἀμφικτιονία αὐτὴ ἦταν νὰ εἶναι τὰ μέλη φυλὲς μόνο ἑλληνικές. οὐδέποτε συμπεριλήφθηκε σὲ ἀμφικτιονίες κράτος μὴ ἑλληνικό. ὁ ἰσχυρὸς ἑταῖρος τῆς Ἀμφικτιονίας τῶν Δελφῶν ἢ Πυλῶν ἦταν κατὰ καιροὺς ἄλλος. ἀπὸ τὸ 346 π.Χ. ἦταν ὁ Φίλιππος καὶ στὴ συνέχεια ὁ Μ. Ἀλέξανδρος καὶ οἱ διάδοχοί του βασιλεῖς τῆς Μακεδονίας. μὲ ἀφετηρία τὴν Ἀμφικτιονία αὐτὴ τῶν Δελφῶν ἢ Πυλῶν οἱ δυὸ μεγάλοι βασιλεῖς τῆς Μακεδονίας ἥνωσαν τὴ μητροπολιτικὴ Ἑλλάδα σ᾽ ἕνα κράτος. ἤθελαν, ἀντὶ νὰ φαίνεται κατάκτησι τῶν Μακεδόνων, νὰ φαίνεται ἐπέκτασι τῆς Ἀμφικτιονίας.
    Τὸ Πάριον Χρονικόν1, μιὰ συνοπτικὴ ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ ἔθνους γραμμένη τὸ 264 π.Χ., ἀνάγει τὴν ἵδρυσι τῆς Ἀμφικτιονίας τῶν Δελφῶν στὸ γιὸ τοῦ Δευκαλίωνος Ἀμφικτίονα κατὰ τὸ ἔτος 1522 π.Χ.. ἡ ἀλήθεια ὅμως εἶναι ὅτι οὔτε στὰ Ὁμηρικὰ ἜπηἸλιάδα καὶ Ὀδύσσεια οὔτε στοὺς μεταγενεστέρους Ὕμνον εἰς Ἀπόλλωνα καὶ Ὕμνονεἰς Δήμητρακείμενα τοῦ Ζ’ π.Χαἰῶνοςοὔτε σὲ κανένα ἄλλο κείμενο ἀρχαιότεροτοῦ Ἡροδότου (430 π.Χ.) φαίνεται πουθενὰ καμμιὰ ἀμφικτιονία θεσμὸς τῆςἀμφικτιονίαςποὺ μνημονεύεται γιὰ πρώτη φορὰ ἀπὸ τὸν Ἡρόδοτοὑπολογίζω νὰεἶναι τῶν ἀρχῶν τοῦ F’ π.Χαἰῶνοςτότε καὶ τὸ ὄνομα Ἕλληνες ἐμφανίζεται γιὰπρώτη φορὰ ὡς γενικὸ ὄνομα τοῦ Ἑλληνικοῦ ἔθνουςκαὶ μᾶλλον αὐτὲς οἱἀμφικτιονίες συνετέλεσαν στὴν καθιέρωσι αὐτοῦ τοῦ ἐθνικοῦ ὀνόματος Ἕλληνεςκαὶ Ἑλλάς.
    Ὄνομα ἐτυμολογικῶς ὁμόρριζο καὶ σημασιολογικῶς συνώνυμο μὲ τὸ ἀμφικτίονεςσυναντᾶται καὶ στὸν Ὅμηρο καὶ σὲ μεταγενεστέρους ποιητὰς καὶ συγγραφεῖς τὸπερικτίονες2οἱ προθέσεις ἀμφὶ καὶ περὶ ὡς πρῶτα συνθετικὰ τῶν δυὸ ὀνομάτωνεἶναι ταυτόσημεςτὸ δεύτερο συνθετικὸ εἶναι ἀρχαϊκὴ μετοχὴ τοῦ ῥήματος κτίω ἀργότερα κτίζω˙ δηλαδὴ “οἰκῶ”, “κατοικῶ”, “περιοικῶ”, “πολίζω”, “κατοικίζω”. δὲνγνωρίζει ὅμως  Ὅμηρος καὶ τὸ θεσμὸ τῆς ἀμφικτιονίας  περικτιονίας ὡςσυνασπισμοῦἄλλες ὁμόρριζες λέξεις στὸν Ὅμηρο εἶναι τὸ περικτίται3ὄνοματαυτόσημο μὲ τὰ περικτίονες καὶ ἀμφικτίονεςδηλαδὴ “γείτονες”, καὶ τὸ ἐυκτιμένη  ἐυκτίμενον (ἐννοεῖται πόλις  πτολίεθρον)4δηλαδὴ πόλι κτισμένη καλὰ καὶὄμορφα καὶ σὲ καλοδιαλεγμένη θέσιἐννοεῖται ἀρχικὴ αὐθεντικὴ καὶ σωστὴ γραφὴτῶν ὀνομάτων εἶναι περικτίονες καὶ ἀμφικτίονεςτὸ -κτί- μὲ ι ἰῶτακαὶ ὄχι μὲ ψιλόν γραφὴ μὲ υ (ἀμφικτύονες ἀμφικτυονία) εἶναι μεταγενέστερη καὶ σφαλερή˙ἕνα ἰωτακιστικὸ λάθος τῆς ἑλληνιστικῆς ἐποχῆςποὺ συναντᾶται γιὰ πρώτη φορὰστὶς ἐπιγραφὲς τοῦ Γ’ καὶ Β’ π.Χαἰῶνος Δήλου 2374 (CIG 2,300) ποὺ εἶναι τὸπερίφημο Πάριον Χρονικόνκαὶ Δελφῶν 1688 (CIG 1,807). στὴ δεύτερη αὐτὴἐπιγραφὴ ὅμως  τοῦ B’ π.Χαἰῶνοςἕνα χαρακτικὸ κείμενο ἄμεσο καὶ αὐτόγραφοτὶςπερισσότερες φορὲς  λέξι ἀνευρίσκεται μὲ τὴν ἀρχική της καὶ αὐθεντικὴ γραφὴἀμφικτίονες μὲ ι ἰῶτατὸ λάθος μὲ  ψιλὸν πρέπει νὰ ἔγινε κατὰ τὸν Γ’ π.Χαἰῶνακαὶ νὰ ἐξαπλώθηκε μὲ τὴ συνεχῆ χειρόγραφη παράδοσι.
     μεγαλείτερη μακροχρονιώτερη καὶ καλλίτερα ὠργανωμένη Ἀμφικτιονία τῶνΔελφῶν  Πυλῶν (=Θερμοπυλῶνεἶναι καὶ  περισσότερο μαρτυρημένη στ᾽ ἀρχαῖακείμεναγράφουν γι᾽ αὐτὴ πρῶτος  Ἡρόδοτος κι ἔπειτα οἱ ἈριστοτέληςΑἰσχίνης,ΔημοσθένηςΠολύβιοςΔιονύσιος ἉλικαρνασσεύςΣτράβωνΠλούταρχος,ΠαυσανίαςἉρποκρατίωντὸ Πάριον Χρονικόνκαὶ πλῆθος ἄλλων Ἐπιγραφῶν τῶνΔελφῶντῆς Φωκίδοςτῆς Ἀττικῆςτῆς Ἀργολίδοςκαὶ τῆς Δήλου5 Ἀμφικτιονίατῶν Δελφῶν  Πυλῶν ὡς ἐθνικὸς πολιτικὸς καὶ στρατιωτικὸς συνασπισμὸς λεγότανἔτσι Ἀμφικτιονία  Κοινὸν τῶν Ἀμφικτιόνων  Ἀμφικτιονικὸν Συνέδριον  Σύνταγμα Σύστημαεἶχε γενικὴ συνέλευσι δύο φορὲς τὸ χρόνοτὴν ἄνοιξι στὶς Πύλεςδηλαδὴστὴν πόλι Ἀνθήλη τῶν Θερμοπυλῶνκι αὐτὴ λεγόταν ἐαρινὴ Πυλαία σύνοδοςκαὶ τὸφθινόπωρο στοὺς Δελφούςκι αὐτὴ λεγόταν μετοπωρινὴ Δελφικὴ σύνοδοςτὰ μέληλέγονταν Ἀμφικτίονεςκάθε κράτος μέλος ἐκπροσωποῦνταν ἀπὸ μιὰἀντιπροσωπίαποὺ εἶχε μία μόνο ψῆφοκύριοι κι ἀποφασιστικοὶ ἀντιπρόσωποι ἑνὸςμέλους ἦταν οἱ ἱερομνήμονεςἐνῷ σύμβουλοι καὶ συνήγοροί τους ἦταν οἱ πυλάγοροι(=οἱ ἀγορεύοντες εἰς τὰς Πύλας). ἀνευρίσκονται καὶ τὰ ῥήματα ἱερομνημονεύω,ἱερομνημονῶπυλαγορῶποὺ σημαίνουν “ἀσκῶ τὸ ἔργο τοῦ ἱερομνήμονος” χρηματίζω ἱερομνήμων  πυλάγορος”. ὑπῆρχαν ἀμφικτιονικὴ ἐκκλησία,ἀμφικτιονικὸν ταμιεῖονἀμφικτιονικαὶ κατασκευαὶ (δηλαδὴ κτήρια καὶ ἄλλεςἐγκαταστάσεις), ἀμφικτιονικὰ ἱεράἀμφικτιονικὸς στρατόςαἱρετὸς ἀμφικτιονικὸςστρατηγός, ποὺ μερικὲς φορὲς ἐπιψηφιζόταν καὶ ὡς στρατηγὸς αὐτοκράτωρδηλαδὴπληρεξούσιος καὶ πρωτόβουλος στὶς διαπραγματεύσειςκαὶ τέτοιος μνημονεύεται Κόττυφοςγίνονταν ἀμφικτιονικοί πόλεμοιἦταν θεσπισμένοι ἀμφικτιονικοὶ νόμοικαὶ ἀμφικτιονικὰ δόγματαδηλαδὴ ἀποφάσεις καὶ δεδικασμέναὑπῆρχε καὶλειτουργοῦσε δίκαιον τῆς ἀμφικτιονίαςγίνονταν ἀμφικτιονικαὶ δίκαιὅπουἐκδικάζονταν ἀμφικτιονικὰ ἐγκλήματα (=ἐγκλήσεις).
     μετὰ τὸ Φίλιππο καὶ τὴν ἐθνικὴ ἕνωσι τῶν Ἑλλήνων Ἀμφικτιονία τῶν Δελφῶνἦταν θεσμὸς χωρὶς πολιτικὸ καὶ στρατιωτικὸ περιεχόμενοἐπίσης καὶ  ἐπὶ ΚαίσαροςΑὐγούστου Ἀμφικτιονίαἦταν μόνο θεσμὸς γιὰ τελετὲς καὶ πανηγύρεις.
    Στὰ χρόνια μας οἱ ὅροι Ἀμφικτίονες καὶ Ἀμφικτιονία δίνονται ὡς ἀρχαιοπρεπεῖςὀνομασίες σὲ μὴ πολιτικὲς καὶ στρατιωτικὲς μήτε συνδικαλιστικὲς ὁμοσπονδίεςκοινωνικοῦ  πολιτιστικοῦ περιεχομένου καὶ ἀποστολῆςὅπως  παροῦσαἈμφικτιονία Συλλόγων Ἐθελοντῶν Αἱμοδοτῶν Ἑλλάδος.


Next Post Previous Post
Τα πάντα για Sports, culture, Art, Life, Hot
και πολλά άλλα !!!

www.panseraikos.gr